Summer in the City '23: Group show with works by Thomas Manneke, Jenia Fridlyand, Mimi Plumb, Marie Jose Jongerius and Vanessa Winship

24 June - 3 September 2023

Galerie Wouter van Leeuwen presenteert tijdens “Summer in the City ’23” het werk van
een vijftal fotografen die elk op eigen wijze laten zien hoe zij zich tot zichzelf, de wereld
en het medium fotografie verhouden.
Het centrale thema in het oeuvre van Marie José Jongerius (1970) draait om de vraag
hoe de mensheid probeert de wereld naar haar hand te zetten. Voor Lunar Landscapes
(2013) maakte Jongerius nachtopnames van Maasvlakte 2 waar de mens in zijn
onstuitbare nijverheid een woest en ledig landschap in een omvangrijk industriegebied
herschept. Voor Los Angeles Palms (2017) fotografeerde zij de palmbomen die in de
aanloop naar de Olympische Spelen van 1932 ter verfraaiing van Los Angeles werden
aangeplant en nu aan het eind van hun levenscyclus zijn.
De foto’s van Thomas Manneke (1970) lijken toevallige ontdekkingen maar blijken, voor
de aandachtige beschouwer, poëtische observaties te zijn. Fotografische notities waarin
hij zijn blik met persoonlijke ervaringen verbindt. De afgelopen drie jaar werkte Manneke
aan een boek. De beelden ervoor werden gemaakt rondom en in samenwerking met zijn
opgroeiende dochter Laurie (12) en geschoten op 8x10 inch negatieven. In de galerie is
een selectie van acht bariet drukken te zien.
De Amerikaanse Mimi Plumb (1953) vertelt met haar foto’s een documentair en
fictioneel verhaal over San Francisco en diens buitenwijken, een omgeving waar ze al
haar hele leven woont. Gefragmenteerde herinneringen aan een stad die rafelt aan de
randen, de weerspiegeling van een wereld die uit balans is.
De Britse Vanessa Winship (1960) dankt haar bekendheid aan intieme portretten, maar
in de serie Snow slaat ze een nieuwe weg in. Een ontdekkingsreis naar het onbekende
waarbij het gekozen pad niet door logica maar door haar intuïtie wordt bepaald. Winship
observeerde het winterse Ohio dat van een niet te bevatten schoonheid is. Het is haar
poging om verbinding te maken, een plek te begrijpen, terwijl ze uiteindelijk moet
erkennen dat wij niets anders zijn dan vreemdelingen in deze wereld.
Jenia Fridlyand (Moskou, 1975) woont en werkt in New York City en de Hudson Valley.
In 2017-2019 creëerde ze een oeuvre in Cuba, waar haar Sovjet-culturele ervaring en
Noord-Amerikaanse fotografische wortels samensmolten tot een unieke visie op het
land.